Adviezen tijdens de zwangerschap

Voor je eigen gezondheid en die van de baby kunnen wij de volgende adviezen geven:

  • Rook niet en drink geen alcohol.
  • Beperk het eten van lever en leverproducten, als paté en leverworst.
  • Eet geen rauw of halfgaar vlees (rauwe biefstuk, rosbief, filet americain e.d.).
  • Eet geen rauwe voorverpakte vis.
  • Eet geen rauwe schaal- en schelpdieren (oesters, garnalen, e.d.).
  • Gebruik geen kaas, gemaakt van rauwe melk (‘au lait cru’).
  • Eet het liefst vezelrijke voeding.
  • Neem voldoende ontspanning en beweging.
  • Vermijd het schoonmaken van de kattenbak en zit niet met je handen aan zand uit een gemeenschappelijke zandbak.
  • Werk in de tuin met handschoenen aan.
  • Was groenten en rauwkost goed voor je ze eet.
  • Gebruik nooit zonder overleg met je huisarts of een van ons medicijnen.

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. ‘Eten voor twee’ is niet nodig, maar veel afvallen tijdens de zwangerschap of de borstvoedingsperiode is niet verstandig.

Toxoplasmose

Toxoplasmose is een parasiet waarmee je geïnfecteerd kunt raken. Deze infectie is makkelijk te voorkomen door niet zelf de kattenbak schoon te maken. We adviseren je om met tuinhandschoenen aan te tuinieren, geen rauw vlees (tartaar, filet americain, ossenworst en biefstuk) te eten en groente goed te wassen.

Listeria

De listeria-bacterie komt vooral voor in zachte kaassoorten gemaakt van rauwe melk, oftewel ‘au-lait-cru’. Enkele voorbeelden van deze kazen zijn camembert, brie en rochefort. Listeria komt ook voor in vacuüm verpakte vis, zoals gerookte zalm.

Vitamine A

Orgaanvlees zoals lever bevat veel vitamine A. Dit is schadelijk voor de ontwikkeling van o.a. de schedel en het borstbeen van de baby. Verse groente en fruit zijn belangrijke leveranciers van vitaminen, mineralen en vezels. Het is belangrijk verse groenten goed te wassen. Aardappelen, (volkoren) brood, rijst en macaroni zijn belangrijke energiebronnen. Melk, kaas, eieren, vlees, kip en vis zijn belangrijk voor de calcium- en eiwitbehoefte van het groeiende kind en de moeder zelf. Halvarine, margarine en boter voorzien in de behoefte aan vitamine A en D.

Vis

Uit een recent onderzoek is gebleken dat het eten van 1 a 2 maal in de week van vette vis voor goede zwangerschapsuitkomsten zorgt. Bij vette vis moet je denken aan zalm, tonijn en makreel.

Bloedarmoede

Het beste kun je ijzergebrek (bloedarmoede) voorkomen door goed en gevarieerd te eten. Bij elke maaltijd zou je een vitamine C bron moeten gebruiken zoals fruit, vers vruchtensap of groenten om de opnamen van ijzer in het bloed te bevorderen. Koffie, thee en melkproducten gebruiken tijdens de maaltijd wordt afgeraden vanwege de remmende werking op de ijzeropname.

Medicijnen

Het gebruik van medicijnen in de zwangerschap kan de vrucht beschadigen, vooral tijdens de eerste drie maanden maar ook daarna. Neem daarom het liefst niets in en als het echt nodig is alleen met toestemming van de huisarts of verloskundige. Uiteraard zijn de geneesmiddelen die u eventueel door ons krijgt voorgeschreven onderzocht op schadelijke effecten. Het kan geen kwaad om paracetamol en rennies te slikken. U mag maximaal 6 paracetamol in 24 uur.

Voor verdere informatie zie folder Zwanger! en kijk ook eens op de site van het voedingscentrum.