Misselijkheid

Het is heel normaal dat je in het eerste trimester erg misselijk kan zijn. Dit wordt veroorzaakt door het zwangerschapshormoon HCG. HCG (Humaan Chorion Gonadotropine) vormt zich op het moment dat er een bevruchting heeft plaatsgevonden. Dit zwangerschapshormoon, dat met name in het prille begin in concentratie toeneemt naarmate de vrouw langer zwanger is, is er niet slechts om aan te tonen dat er een bevruchting heeft plaatsgevonden. Het bereidt het hele lichaam voor op negen maanden zwangerschap. Het bouwt als het ware het nestje voor de baby en zorgt ervoor dat de aanstaande moeder zich lichamelijk en geestelijk aan de zwangerschap aanpast en zich op de komst van een baby voorbereidt. Het zorgt er onder andere voor dat het baarmoederslijmvlies dikker wordt waardoor de eicel zich kan nestelen in de baarmoeder. Bloedvaten vormen de toekomstige navelstreng en zorgen voor de uitwisseling van voedingsstoffen. Het doet de eierstokken stoppen met het organiseren van een volgende eisprong. Op zich is dit hormoon dus erg functioneel, het enige nadeel hiervan is dat je misselijk kan zijn. Bij 12 weken zwangerschap neemt de concentratie HCG wat af in het lichaam waardoor de misselijkheid ook af neemt.
Als de misselijkheid zo erg is dat je geen eten en drinken meer kan binnen houden neem dan contact met ons op.

Moeheid

Zwanger zijn kost een hoop energie, dat kan zeker ook in het eerste trimester al best tegenvallen. Je kunt dit niet oplossen, maar wel zorgen dat je er goed mee omgaat. Houd er rekening mee, plan niet teveel op een dag en pak je rustmomenten.

Obstipatie

Verstopping van je darmen tijdens je zwangerschap is het gevolg van de verslapping van je darmen door je hormonen. Als oplossing kun je warm water op een lege maag (in de ochtend) drinken en een half een wandelen per dag. Daarnaast kun je uiteraard letten op je voeding: eet voldoende vezels (fruit, groenten, peulvruchten en volkoren producten) en drink voldoende vocht, zeker 1,5 liter per dag. Je kunt eventueel Roosvicee Laxo kopen in de supermarkt, en daarvan 1-2 glazen per dag drinken. Heb je na het toepassen van deze tips nog steeds last van verstopping, bespreek dat dan gerust met ons.

Maagzuur

Bij maagzuurklachten kan het helpen je eten over meerdere kleine maaltijden per dag te verdelen. Eet rustig en kauw goed. Koffie, sinaasappelsap en vet kunnen de klachten verergeren. Blijf na het eten een tijd rechtop zitten, ga niet meteen liggen. Eet vanaf twee uur voor het slapengaan geen vast voedsel meer. Dat helpt om nachtelijk maagzuur of maagbranden te verminderen of te voorkómen. Je kunt je hoofdeinde van het bed iets ophogen, zodat het voedsel wat beter kan zakken.